תנ"ך על הפרק - תהילים קלט - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קלט

706 / 929
היום

הפרק

לַ֭מְנַצֵּחַ לְדָוִ֣ד מִזְמ֑וֹר יְהוָ֥ה חֲ֝קַרְתַּ֗נִי וַתֵּדָֽע׃אַתָּ֣ה יָ֭דַעְתָּ שִׁבְתִּ֣י וְקוּמִ֑י בַּ֥נְתָּה לְ֝רֵעִ֗י מֵרָחֽוֹק׃אָרְחִ֣י וְרִבְעִ֣י זֵרִ֑יתָ וְֽכָל־דְּרָכַ֥י הִסְכַּֽנְתָּה׃כִּ֤י אֵ֣ין מִ֭לָּה בִּלְשׁוֹנִ֑י הֵ֥ן יְ֝הוָ֗ה יָדַ֥עְתָּ כֻלָּֽהּ׃אָח֣וֹר וָקֶ֣דֶם צַרְתָּ֑נִי וַתָּ֖שֶׁת עָלַ֣י כַּפֶּֽכָה׃פלאיהפְּלִ֣יאָֽהדַ֣עַת מִמֶּ֑נִּי נִ֝שְׂגְּבָ֗ה לֹא־א֥וּכַֽל לָֽהּ׃אָ֭נָ֥ה אֵלֵ֣ךְ מֵרוּחֶ֑ךָ וְ֝אָ֗נָה מִפָּנֶ֥יךָ אֶבְרָֽח׃אִם־אֶסַּ֣ק שָׁ֭מַיִם שָׁ֣ם אָ֑תָּה וְאַצִּ֖יעָה שְּׁא֣וֹל הִנֶּֽךָּ׃אֶשָּׂ֥א כַנְפֵי־שָׁ֑חַר אֶ֝שְׁכְּנָ֗ה בְּאַחֲרִ֥ית יָֽם׃גַּם־שָׁ֭ם יָדְךָ֣ תַנְחֵ֑נִי וְֽתֹאחֲזֵ֥נִי יְמִינֶֽךָ׃וָ֭אֹמַר אַךְ־חֹ֣שֶׁךְ יְשׁוּפֵ֑נִי וְ֝לַ֗יְלָה א֣וֹר בַּעֲדֵֽנִי׃גַּם־חֹשֶׁךְ֮ לֹֽא־יַחְשִׁ֪יךְ מִ֫מֶּ֥ךָ וְ֭לַיְלָה כַּיּ֣וֹם יָאִ֑יר כַּ֝חֲשֵׁיכָ֗ה כָּאוֹרָֽה׃כִּֽי־אַ֭תָּה קָנִ֣יתָ כִלְיֹתָ֑י תְּ֝סֻכֵּ֗נִי בְּבֶ֣טֶן אִמִּֽי׃אֽוֹדְךָ֗ עַ֤ל כִּ֥י נוֹרָא֗וֹת נִ֫פְלֵ֥יתִי נִפְלָאִ֥ים מַעֲשֶׂ֑יךָ וְ֝נַפְשִׁ֗י יֹדַ֥עַת מְאֹֽד׃לֹא־נִכְחַ֥ד עָצְמִ֗י מִ֫מֶּ֥ךָּ אֲשֶׁר־עֻשֵּׂ֥יתִי בַסֵּ֑תֶר רֻ֝קַּ֗מְתִּי בְּֽתַחְתִּיּ֥וֹת אָֽרֶץ׃גָּלְמִ֤י ׀ רָ֘א֤וּ עֵינֶ֗יךָ וְעַֽל־סִפְרְךָ֮ כֻּלָּ֪ם יִכָּ֫תֵ֥בוּ יָמִ֥ים יֻצָּ֑רוּולאוְל֖וֹאֶחָ֣ד בָּהֶֽם׃וְלִ֗י מַה־יָּקְר֣וּ רֵעֶ֣יךָ אֵ֑ל מֶ֥ה עָ֝צְמוּ רָאשֵׁיהֶֽם׃אֶ֭סְפְּרֵם מֵח֣וֹל יִרְבּ֑וּן הֱ֝קִיצֹ֗תִי וְעוֹדִ֥י עִמָּֽךְ׃אִם־תִּקְטֹ֖ל אֱל֥וֹהַּ ׀ רָשָׁ֑ע וְאַנְשֵׁ֥י דָ֝מִ֗ים ס֣וּרוּ מֶֽנִּי׃אֲשֶׁ֣ר יֹ֭אמְרֻךָ לִמְזִמָּ֑ה נָשֻׂ֖א לַשָּׁ֣וְא עָרֶֽיךָ׃הֲלֽוֹא־מְשַׂנְאֶ֖יךָ יְהוָ֥ה ׀ אֶשְׂנָ֑א וּ֝בִתְקוֹמְמֶ֗יךָ אֶתְקוֹטָֽט׃תַּכְלִ֣ית שִׂנְאָ֣ה שְׂנֵאתִ֑ים לְ֝אוֹיְבִ֗ים הָ֣יוּ לִֽי׃חָקְרֵ֣נִי אֵ֭ל וְדַ֣ע לְבָבִ֑י בְּ֝חָנֵ֗נִי וְדַ֣ע שַׂרְעַפָּֽי׃וּרְאֵ֗ה אִם־דֶּֽרֶךְ־עֹ֥צֶב בִּ֑י וּ֝נְחֵ֗נִי בְּדֶ֣רֶךְ עוֹלָֽם׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

ה' חקרתני ותדע. דרמז דדיבורו היא גזרה ואמר דלא מצי למיקם וכן היה. אתה ידעת שבתי וקומי וכו' וגלוי וידוע לפניך דלפי מצבי ושבאתי לכלל לומר ולבי חלל בקרבי היה אפשר לעמוד לולי שאמרת דלא מצית למיקם:גם חשך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשכה כאורה. אפשר במה שפירשו הראשונים ז"ל פסוק לך יום אף לך לילה אתה הכינות מאור ושמש דאמרו במדרש ליל שמורים הוא לה' מכאן שאותה הלילה היתה מאירה כתקופת תמוז ופירוש דבריהם דכתיב ויקרא אלהים לאור יום ולחשך קרא לילה ולמדנו דגבי אור אמר ויקרא אלהים לאור יום אבל בחשך לא הזכיר השם אלא ולחשך קרא לילה ובפסוק ליל שמורים קאמר ליל שמורים הוא לה' ואיך הזכיר שמו לזה אמר שהיתה מאירה אותה הלילה כתקופת תמוז ולזה אמר ליל שמורים הוא לה'. וז"ש לך יום שהיום מתיחס אליו יתברך כמו שאמר ויקרא אלהים לאור יום ועם כל זה מצינו אף לך לילה דלילה אחת נתיחסה לה' דכתיב ליל שמורים הוא לה' והטעם אתה הכינות מאור ושמש שאותה הלילה היתה מאירה כתקופת תמוז ע"כ דברי הראשונים ז"ל וזה אפשר לרמוז בקראין גם חשך לא יחשיך ממך דח"ו החשך אינו מתיחס אליו. ואם לילה כיום יאיר כליל יצ"מ שהיתה מאירה. אז כחשכה כאורה כמו דכתיב ויקרא אלהים לאור יום כן כתיב ליל שמורים הוא לה':ונפשי יודעת מאד לא נכחד עצמי ממך וכו'. אפשר דרצה לרמוז דמה ששאל מעיקרא שיאמרו מגן דוד לא לכבודו רק דהוא נפש אדה"ר ולכבוד אדה"ר עשה וזה רמז ונפשי יודעת מא"ד הוא אותיות אדם לא נכחד עצמי ממך ואתה יודע שרשי ומחשבתי:חקרני אל ודע לבבי. אפשר פירוש ודע לבבי שעדיין לא עלו המחשבות למוח בחנני אחר שעלו למוח ודע שרעפי אם דרך עצב בי סטרא אחרא ונחני בדרך עולם שאתה דן אותם בשיתוף מדת רחמים ולא כמו הצדיקים שאתה דן אותם במדת הדין הגמור כמו שכתב הרב תורת חיים ז"ל. אלא בדרך הבינוניים שאתה משתף מדר"ח וכמדובר לעיל שאיני מחזיק עצמי לצדיק גמור כמו שנאמר:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך